Informatieplein Bladel voor vragen over taal, digitaal, formulieren en geldzaken
Categorie Volwassenen
Tags informatieplein
Prijzen
  • Toegang gratis
Terug

Informatieplein Bladel voor vragen over taal, digitaal, formulieren en geldzaken

Bij het Informatieplein kun je terecht voor tips en praktische hulp bij vragen over allerhande zaken. Wil je beter Nederlands leren, online toeslagen aanvragen of voortaan zelf dat digitale formulier invullen? Heb je vragen over de digitale overheid, juridische zaken of wil je meer grip op je geldzaken krijgen? Al deze vragen kun je stellen op het Informatieplein. Medewerkers van Bibliotheek De Kempen, DigiTaalhuis De Kempen, Sociaal Raadsliedenwerk, Thuisadministratie van Cordaad Welzijn en Het Juridisch Loket staan voor je klaar en bieden een luisterend oor.

Het Informatieplein vindt plaats op maandag in de oneven weken van 14:00-16:00 uur in Bibliotheek Bladel, Markt 4. Loop gewoon binnen, de hulp is gratis en voor iedereen!

Taal en rekenen
Bij het DigiTaalhuis kun je terecht wanneer je beter wilt worden in Nederlands praten, lezen of schrijven. Ook kun je er terecht wanneer je beter wilt worden in rekenen en omgaan met computer, tablet en internet. Bijvoorbeeld over online veiligheid, of programma’s zoals Word of Excel. Het DigiTaalhuis helpt je op weg naar activiteiten of trainingen die bij jouw specifieke vraag passen. Dit kunnen lessen of bijeenkomsten in groepsverband zijn, maar ook één op één begeleiding.

Digitaal
Vanuit de Bibliotheek is een medewerker aanwezig die gespecialiseerd is in vragen over de digitale overheid. Je kunt er terecht met vragen over bijvoorbeeld DigiD, toeslagen, werk of uitkering, gezondheidsverklaring rijbewijs, AOW en pensioen of het betalen van boetes. De medewerker helpt met het vinden van informatie en verwijst door naar de juiste instanties. Ook kun je meer informatie krijgen over verschillende gratis computercursussen van de Bibliotheek, bijvoorbeeld over de digitale overheid of digitale zorg.

Geldzaken en administratie
Ervaren vrijwilligers van de Thuisadministratie van Cordaad Welzijn staan klaar om te helpen. Gratis en met een warm hart bieden deze vrijwilligers ondersteuning bij het ordenen van geldzaken en administratie. Zij helpen bij het ordenen van de post, het opstellen van budgetten en het tijdig betalen van rekeningen. Ook helpen zij bij het begrijpen en invullen van formulieren en bij het aanvragen van voorzieningen, toeslagen of kwijtscheldingen.

Wetten, regelingen en voorzieningen
Wanneer u advies, raad of hulp nodig hebt voor vragen of problemen over bijvoorbeeld uitkeringen, schulden, regelingen of toeslagen, kunt u terecht bij het Sociaal Raadsliedenwerk. Zij werken onafhankelijk en vertrouwelijk. De sociaal raadslieden geven ook informatie en advies op sociaal juridisch gebied, ondersteunen bij het schrijven van een klacht, brief of bezwaar en/of bemiddelen met instanties.

Het Juridisch Loket
Het Juridisch Loket geeft gratis persoonlijk juridisch advies aan mensen met een laag inkomen en weinig spaargeld. De adviezen gaan over alle rechtsgebieden, waaronder ontslag, huren, scheiden en buren. Loop gerust binnen tijdens het Informatieplein in Bladel met je vragen over juridische zaken; het is niet nodig om een afspraak te maken. Neem wel je gegevens mee over inkomen en spaargeld en belangrijke papieren zoals brieven of contracten.

Laat geen geld liggen!
Ben jij benieuwd of je misschien recht hebt op subsidies of voorzieningen? Thuisadministratie van Cordaad Welzijn en de sociaal raadslieden werken samen in een project om dit samen met jou uit te zoeken. De getrainde medewerkers en vrijwilligers luisteren naar jouw verhaal en kijken welke ondersteuning je al hebt. Samen met jou kijken ze of je mogelijk extra gebruik kunt maken van bestaande regelingen en jullie doen samen de aanvraag voor voorzieningen.

Heb jij een vraag over een van deze onderwerpen? Kom dan naar het Informatieplein in Bladel!

Helaas zijn er geen datums meer beschikbaar.